Dakhla

14-02-2014 07:54

Op 12 februari hebben we weer een flink stuk gereden, zodat we de dag erna, de 13e, in Dakhla een rustdag hebben. De rit langs de kust van TanTan naar het zuiden is een eindeloos lange en saaie en smalle 2 baans asfaltweg. Rechts is soms de oceaan te zien, links alleen maar kale stenige vlakte. Toch schrikken we even flink als de auto met een snelheid van ruim 100 km/u een klapband krijgt. Dit maal is het rechtsvoor. Waarschijnlijk veroorzaakt door een deuk in de velg van het terreinrijden, in combinatie met de winterbanden die toch niet goed tegen de warmte kunnen. Het goede nieuws is dat we nu weer een wiel minder hebben dat ruimte inneemt, zodat spullen naar de achterbak kunnen en de achterbank wat leger wordt.

We komen op deze weg weer heel veel politie controleposten tegen. Elke keer hetzelfde verhaal uitleggen en voor de vorm de A4 tjes geven met daarop onze gegevens en die van de auto. Agenten en andere mannetjes vragen constant om bier en andere alcohol. Voor de controle bij TanTan waren we met name gewaarschuwd. Bij vertrek was ons al meegegeven dat de laagste ‘betaling’ waar een Challenge team ooit mee was weggekomen een vuile onderbroek was. Maar tot onze verbazing mogen we na de (uitgebreide) controle zonder verdere betaling weer door. Een nieuw record voor de Challenge. Het blijft onduidelijk of het ligt aan het anti corruptie programma in Marokko, of dat we rijden met een tamelijk grote groep van 8 auto’s waardoor zo’n mannetje met grote pet door 17 Hollanders met een verzameling barrels wordt belaagd.

Dakhla blijkt een opvallend dynamische stad met een mooie boulevard langs de kust. Vreemde gewaarwording om zo midden in de woestijn ineens zo’n grote stad te zien. De eerstvolgende plaats is honderden kilometers weg. We hebben met een mooie groepskorting kamers in het 3* Regency Beach hotel weten te boeken zodat we een echt bed en douche hebben. En op het dak een zwembad(je). Zo komen we die rustdag wel door, hoewel Aart zo moe is dat hij een paar uur op bed in slaap valt. Hier delen we ook auto opnieuw in en kijken hem weer even na. De 2 overgebleven winterbanden maken we reservewiel, zodat we weer rijden op de zomerbanden. We helpen Joost en Johannes met de reparatie van de koppeling van hun Rocky. 

We ontmoeten ook onze gids die ons morgen de grensovergang naar Mauretanië gaat begeleiden.